E-sport (elektronisk sport)

Begreppet e-sport myntades i Sydkorea i slutet av 1990-talet då tävlingar i Starcraft hade börjat bli så stora och omfattande att man behövde en term för att beskriva datorspelstävlingar och liknande. År 2013 hade termen e-sport blivit så pass etablerad i Sverige att den togs med i Språkrådets lista över nya svenska ord.

Bakgrund

Rötterna till dagen e-post står att finna i de tävlingar – både individuella och för lag – som anordnades i arkadhallar på 1980-talet.

År 1988 slog Netrek igenom, ett spel där man tävlade mot varandra i lag över internet.

År 1990 arrangerade Nintendo ett världsmästerskap där finalisterna belönades med en spelkassett i silver.

År 1993 släpptes spelet Doom för PC och fick ett enormt genomslag. Följande år kom uppföljaren Doom II och Microsoft arrangerade en turnering i Richmond, Virginia, USA. Vann turneringen gjorde Dennis Fong, som kom att bli världens första professionella e-sportare. När Fong vann den stora Quake-turneringen år 1997 hade e-sport hunnit växa sig så stort att förstapris i tävlingen var en Ferrari 308!

Spelkategorier

Idag är utbudet av e-spel enormt och det finns väldigt många olika sorters spel att välja mellan. De flesta spel inom e-sporten tillhör någon av kategorierna Sport & Fighting, First-person Shooter, Realtidsstrategi eller ARTS & MOBA.

Sport & Fighting

Exempel på välkända spel i den här kategorin är Fifa, Tekken 6 och Super Street Fighter IV.

First-person Shooter

First-person Shooter (FPS) – eller förstapersonsskjutspel som kan säga på svenska – är en spelkategori där den bild man ser när man spelar motsvarar spelfigurens synfält och där skjutvapen spelar en stor roll. När speltypen slog igenom på bred front under 1990-talet innebar detta nästan alltid att spelfigurens vapen och händer var synliga nära skärmens botten.

Exempel på välkända FPS spel är Quake, Half-Life, Halo, Call of Duty, Counter-Strike, och det svensktillverkade Battlefield.

Framåt slutet av 1990-talet började det komma taktiska skjutspel där taktiskt tänkande och strategi spelade större roll än i de äldre spelen. Många av dessa spel krävde att man klarade av att samarbeta med mänskliga medspelare och/eller datorkontrollerade figurer (NPC:s).

Realtidsstrategi

Exempel på välkända spel inom den här kategorin är Warcraft III, Starcraft: Brood War och Startcraft II: Wings of Liberty.

ARTS & MOBA

ARTS står för Action Real-Time Strategy medan MOBA är en akronym för Multiplayer Online Battle Arena. Exempel på spel i den här kategorin är League of Legends, Defense of the Ancients, Heroes of the Storm och Infinite Crisis.

E-sport i Sverige

E-sport slog igenom förhållandevis tidigt i Sverige och svenska spelare visade framfötterna i Quake-tävlingar redan i början av 2000-talet. Betting på E-sport började slå igenom mer än 15 år senare.

Jonathan ”Loda” Berg
Jonathan ”Loda” Berg

År 2012 hade e-sporten blivit pass stor att SVT2 direktsände finalmatcherna i Dota 2 och Starcraft II i samband med Dreamhack i juni. Då hade Aftonbladet redan året innan livesänt Dreamhack Stockholm Invitational via sin plattform online, en sändning som blev så populär att den slog Aftonbladets gamla tittarrekord från kronprinsessans bröllop. Värt att nämna är också att SVT Play sände finalerna från Dreamhack Winter år 2010.

Exempel på framgångsrika svenska e-sportare är Johan ”Naniwa” Lucchesi, Marcus ”Thorzain” Eklöf, Emil ”HeatoN” Christensen, Jonathan ”Loda” Berg och Gustav ”S4” Magnusson. Lucchesi och Eklöf är framförallt aktiva inom Starcraft II och har båda vunnit viktiga internationella turneringar med stora prispotter. Christensen var en mycket framgångsrik svensk spelare inom CounterStrike, och blev efter den egna spelarkarriären tränare för det svenska laget Ninjas in Pyjamas.

Jonathan ”Loda” Berg och Gustav ”S4” Magnusson är båda professionella spelare av Dota 2 och ingår i det framgångsrika laget The Alliance. Båda ligger högt upp på listorna över de personer som vunnit allra mest prispengar i e-sporttävlingar. The Alliance har bland annat vunnit tävlingen The International 2013.

Svenska E-sportföreningen

Svenska E-sportföreningen (SESF) grundades år 2008 och är numera en del av den internationella e-sportfederationen (IeSF). De svenska landslagen är knutna till SEFS.

Svenska E-sportförbundet

Svenska E-sportförbundet grundades år 2016 och samlar föreningar som utövar e-post i tävlingsform eller motionsform. Till skillnad från SEFS verkar Svenska E-sportförbundet huvudsakligen inom Sveriges gränser.